Nya elsystemet är klart o betalt!

Ohoj bäste matros!

Under de senaste veckorna har vi idogt arbetat med att riva ut Sassys gamla elsystem och bygga upp ett nytt, mer modulärt och rubust system. Jag tänkte nu skriva ett litet inlägg som förklarar i stora drag vad vi gjort och hur vi tänkt.

Eftersom vi vill hålla strömförbrukningen nere vill vi kunna styra alla viktiga förbrukare individuellt via egna strömbrytare. Den gamla panelen hade endast utrymme för 10 brytare och då vi räknade med att behöva 18 st lät vi tillverka en ny panel med 20 brytare i 3 mm svarteloxerad aluminium med ingraverad text jämte de nya strömbrytarna. Panelen tillverkades efter en enkel ritning av A-gravyr på Herkulesgatan på Hisingen. Vi var mycket nöjda med resultatet och lät därför tillverka ytterligare två paneler; en för vår nya VHF/Navtex (Nexus NX2500) och stereo (Pioneer DEH-3300UB med iPhone stöd) , samt en för vår nya batteriövervakare (Battmeter 3) och 12 V uttag.

Nedan ser ni hur det såg ut innan…

…och så här ser det ut nu

Eftersom vi ser det viktigt att upprätthålla moralen även hos den besättningsman som tvingas uppehålla sig ute till rors en regnpinad kulen natt medans övriga sitter inne i värmen och dricker gin ville vi placera stereohögtalare även ute i sittbrunn. Detta föranledde att vi byggde om instrumentpanelen ovanför ruffnedgången och passade också på att toppmontera den tidigare utanpåliggande plottern. Detta minimerar också stöldrisken. Vi byggde den nya panelen i vit corian.

Här kommer en bild på gamla panelen…

…och en på den nya

Ok, låt oss så slutligen ta en titt bakom kulissen. Elsystemets hjärta – elcentralen. Då vi köpte båten fanns det ingen elcentral värd namnet, såväl säkringar som kopplingspunkter var distribuerade lite här och där i båten. Tyvärr ingen ovanlig syn i äldre båtar där säkringsdosor och sockerbitar vuxit fram i olika utrymmen allt eftersom nya elkomponenter tillkommit över tid. Den stora nackdelen i sådana system är att de är näst intill omöjliga att felsöka, svåra att bygga ut och dessutom ofta undermåliga med avseende på kabelarea. Jordpunkter och plusmatningar huller om buller ökar dessutor risken för kortslutningar. Så här såg det ut i ett av de utrymmen man valt att använda som kopplingspunkt.

Vi valde att riva ut alla gamla säkringsdosor och kopplingspunkter och byggde istället upp en liten elcentral i ett skåp intill navigationsbordet. Centralen består av 30 individuellt säkrade kanaler och en DIN skena med radplintar. I dessa plintar sker all korskoppling mellan de säkrade kanalerna och båtens förbrukare. Alla kablar är uppmärkta med siffror och dokumenterade. Detta gör det enkelt att felsöka och bygga ut systemet. Alla jordar är samlade i kopplingsplintar under centralen.

Sådär ja, då var mitt första blogginlägg utfört och nog tjatat för denna gång…

Premiärturen

no images were found

Med en Double-Barrel uppspilld i whiskyglaset sitter jag och myser efter årets premiärtur med Sassy Lady. Vi sjösatte ju förra torsdagen och fick lite lätt panik när vi insåg att vi inte kunde ligga kvar i Tånguddens trevliga småbåtshamn mer än till idag. Vi som inte ens hade båtplats! (Lite som på den gamla goda tiden när familjens minst attraktiva dotter skulle giftas bort och det fanns dåligt med sängar som tog emot en dam 3,2m bred på drygt 4 ton.)

Men så dök Sjöheds varv upp i en annons i GP och vi högg direkt. Petter och Robban var där och kikade i söndags och det såg lovande ut. Sassy är ju som sagt rätt lång och fet så därför var vi överlyckliga över att hitta någon som kunde ta emot en sån tjockis. Sjöhed ligger i utloppet av Nordre älv på hyfsat avstånd från trevliga seglingsvatten.

Det är lustigt hur mycket mer effektiv man är med lite eld i baken. Arbetet har gått rätt så segt tidigare men förra helgen och i veckan har vi fått riktigt mycket gjort. Igår kväll spände vi riggen med lite goa tips från Seldéns böcker och riggkursen i minnet. Det var faktiskt enklare än jag trott och det blev en fin mastkurva. Framförallt så känns det bra att det är så rejäla grejer vi har vilket lovar gott inför seglingen i sommar.

Efter montering av segel och en mindre uppfräschning drog vi norrut mot Sjöhed vid halv-fem tiden. Tyvärr var det inga seglingsbara vindar tills efter tankningen på Björkö. Fasen va dyrt det är med diesel ibland, 54 liter gick på en 8-hundring där ute på sjömacken. Men då var det gammal hederlig miljöförstörande premiumdiesel utan RME så förhoppningsvis ska vi slippa en massa gelé i tanken.

Ungefär en timme fick vi känna på hur det är att segla med en Forgus 31. Skulle tro att vindarna inte var starkare än 4-5 m/s men trots det så var vi uppe och nosade på 5 knop. Det känns riktigt lovande och man blir verkligen sugen på mer segling och att få känna på lite vind.

I morgon sticker vi upp till Sjöhed och börjar fixa med elsystemet. Vi har ju en ny elpanel som skall kopplas in och målet är att allt skall vara klart till flygaredagen då det är Skagen över dagen. Det kommer att bli grymt med radplintar och goa säkringsboxar. Mer om den installationen senare…

/Stefan