Att tänka på om batterier

Eftersom vi ska installera en ny förbrukarbank med batterier så har jag gjort lite efterforskningar hur man på bästa sätt sköter dom för att få så lång livslängd som möjligt. På www.morganscloud.com (tack för tipset Conny) finns det en lång serie att läsa som jag tänkte plocka lite grejer från som vi ska se till att uppfylla. Planen är att ha två banker varav den ena är ett startbatteri och den andra 4x80Ah som förbrukarbank. Jag fokuserar på förbrukarbanken då det är den vi kommer att använda mest.

Grundregeln att hålla sig till (som dom flesta känner till) är att aldrig ladda ur batterierna mer än 50%. Detta ska våra förbrukarbatterier inte vara jättekänsliga för men man bör nog hålla sig till det för säkerhets skull. Efter varje urladdning ska man ladda upp batterierena till minst 80% men helst 100%. Detta kan ju vara lite svårt när man inte har tillgång till landström och endast solcellerna kommer att ladda. Visserligen kör man för motor ibland då det går att trycka upp laddningen mer men det vill man ju inte göra bara för att ladda batterierna.

Själva laddnigen av batterierna skall göras med så hög ström som möjligt utan att överskrida maximal laddspänning. När batteriet inte tar emot mer än 1-2% av dess kapacitet (i vårt fall 4*0,8=3,2A) skall spänningen från laddaren gå ner från laddspänning (typ 14,4V) till underhållsspänning (typ 13,6V).  För att uppfylla detta behöver laddaren veta hur mycket ström som går till batteriet och av den totala strömen eftersom man har förbrukare inkopplade. Här ligger vi lite pyrt till då det kräver en laddare med strömsjunt vilket vi saknar. Vår solcellsregulator verkar vara rätt intelligent så förhoppningsvis ska vi kunna fixa biffen med den.

Helst ska man ha laddare som går att programmera enligt batteritillverkarens instruktioner. Detta innebär att kunna justera laddspänningen och dessutom ska man ha en temperatursensor som justerar laddspänningen. Specifikationerna är ofta gjorda för 20°C och man behöver anpassa laddspänningen efter vilken temperatur batteriet har.

Det var en kort summering av förutsättningarna, nu gäller det bara att konstruera ett system som uppfyller så mycket som möjligt av detta. Helst ska det ju vara så automatiskt som möjligt men det kommer nog kräva en del manuell övervakning också och då har vi ju en schyst övervakare som vi kan använda. To be continued…

Hasta luego

Que pasa?

Trots att cyberspace varit dött sen i somras så ligger vi inte på latsidan med Sassy Lady. Jag tänkte skriva lite om vad som hänt på sistone och om våra planer i vinter. Vi hade ju grymt flyt när vi genom Magnus på Yacht Sport fick tag i inomhusförvaring. Så nu står vi inomhus i Bulycke så vi kan jobba hela vintern. Bra det så att man slipper skaffa sig andra intressen :-)

Relingslist

När båten väl var inbaxad på plats har vi dragit igång en hel del arbete. Än så länge har vi mest rivit ur saker i och på båten. Vi hade ju lite problem med läckage i relingslisten så det första jobbet vi tog oss an var att montera lös den för att kunna täta ordentligt. Det var en helvetes massa bultar (typ 150 stycken) för att få loss det hela så det tog några kvällar. Men nu är listen monterad igen och tätad med Sikaflex. VI funderade ett tag på att använda butyltejp istället eftersom den har bättre hållbarhet men kom fram till att det skulle bli ett helvete när den flyter ut och man måste efterdra en massa bultar.

Däck

Däcket är rensat på allt som satt monterat för att vi ska lufta ur eventuell fukt och kunna täta om allt på riktigt. Alla hål ska vi fräsa ur och fylla med epoxy för att stoppa mer fukt att ta sig in. Vi har dessutom hittat ett område på fördäck där vi har fått delaminering pga fukt som vi skall reparera genom att fylla med epoxy.

Inredning

Mycket av inredningen har vi också plockat lös för att få bukt med knarret. Vi störde oss rätt mycket på att det knarrade och knäppte i lister, skott, skåp och väggar när vi seglade. Det kan ju vara så på en båt som inte är helt varvsbyggd och dessutom är 34 år gammal. När vi plockat ner grejerna har vi sett att det är väldigt lite som är limmat utan det mesta sitter med skruv bara. Så genom att fästa allt på ett bättre sätt med ny fog så tror vi att vi kommer få en tystare båt.

Motor

Vi kommer att byta motorn mot en ny fräsch Penta-spis. Det är egentligen inget fel på den befintliga och med lite kärlek är vi säker på att den klarat resan utan större problem. Dock så vill vi kunna ge vår kärlek till andra längs vägen istället och då togs beslutet att skicka i en ny motor. Det blir en VP D1-30 som ersätter MD11C vilket ger oss ~10 hästar extra samt en viktminskning på 100kg. Jobbet med att plocka ur den gamla motorn har vi påbörjat och nästa helg blir det nog ett lyft. Förhoppningsvis skall vi kunna montera den nya motorn i bädden med hjälp av vinkeljärn som adaptrar men det återstår att se.

Batterier

Det är dags att byta förbrukarbanken och vi siktar på minst 300Ah. Vi har haft två stycken 115Ah Tudor Nautica-batterier som sjungit på sista versen då vi bara fått ut ca 80Ah utan att spänningen gått under 12V. Dessutom så håller dom inte spänningen så bra när dom är olastade. När jag var och köpte ett startbatteri hos Batterirecond på Ringön hade dom batterier som stått i telefonväxlar som reserv. Dessa skulle tydligen ge riktigt bra ”bang for the buck” så jag var där idag och kikade lite.

Batterierna är typ AGM-batterier (vet inte riktigt vad som skiljer) som man kan förvara liggandes eller nästan hursomhelst. 80Ah kostar 610kr och har dimensionen 392x105x260 (BxBxH), dvs smalare och högre än ett normalt 12V-batteri. Förutom att dom är billigare än normala bilbatterier så ska dom även klara urladdning på ett bättre sätt. I runda slängar skall 100Ah kunna jämföras med ett vanligt batteri på 130-150Ah. Huruvida detta stämmer eller ej vet jag inte men det lär ju framtiden få utvisa. Det verkar som att vi kommer att få plats med fyra stycken.

Färskvatten

Vi har en 90l rostfri tank som vi inte kommer att klara oss med på längre överseglingar. Det finns två utrymen vi tänker utnyttja och det är i kölsvinet under bordet samt förpiken. Den delen av kölsvinet är oåtkomligt utan att demontera bordet och vi tror att vi kan få ner en 60l vattensäck där. I förpiken tänker vi montera en triangelformad säck på 70-80l och lägga en skiva över så att man kan stuva ovanpå. Förpiksstuven är rätt djup så de grejer man stuvar underst idag är rätt oåtkomliga varför vi inte kommer att sakna det utrymet allt för mycket.

För att kunna snåla på vattnet och även minska elförbrukningen byter vi tillbaka till fotpumpar istället för tryckvatten. Som tur är hade den förra ägaren sparat dom gamla pumparna och behövde dom inte själv varför vi fick dom till skänks. Lysande då det blir enkelt att installera och vi dessutom spar några kronor.

Sprayhood, bimini och stänkskydd

Den befintliga sprayhooden var helt utsliten mot slutet av sommaren. Den har hängt som en pensionärspung och inte skyddat mot regn överhuvud taget. När vi gör detta har vi också tänkte byta ut bågarna till rostfritt för att få lite bättre stabilitet på det hela. Här ska vi sambeställa materialet med vår trevliga båtbyggargranne Erik och bocka till själva, allt för att hålla vår budget.

Sen så har vi två olika leverantörer på att sy till en sprayhood till våra nya bågar. Vi skall ju även fixa en bimini (soltak) samt sittbrunsskydd så förhoppningsvis kan vi få najs prajs om vi beställer hela klabbet på en gång. Vi hoppas kunna få i lite större rutor än dom vi har idag och kanske också förlänga sprayhooden bakåt något för att få ett bättre skydd. Stänkskydden ska givetvis vara kittade med mängder av burkhållare.

Targabåge

Även här har vi tänkt att göra grundjobbet själva genom att böja till rör och förhoppningsvis nästa ihop en båge som vi kan ta med oss till ett proffs för slutbearbetning. Planen är att ha två rör svepta bakåt monterade utanför pushpit som vi ska montera solpaneler och annat gottigottgott på. Förhoppningsvis kan vi använda den för att fästa biminin på också. Sen ska ju solpanelerna monteras på det hela med en regulator i elektronikrumet.

Riggen

Efter inspektionen med Magnus för två månader sen så kom vi fram till att byta all vajer till stående rigg. Vi hade till och med två trasiga kardeler på det förliga undervantet på styrbord sida så det är hög tid (riggen är original sen -77). Vi skall dessutom lägga till ett kutterstag som måste plastas in mellan ankarboxen och förpiken.

Det var nog dom stora grejerna men vi har en hel del småfix som måste göras med. Tittade på den gamla att göra listan vi hade innan vi drog till Shetland och här är några grejer plus lite annat:

- Kantlist på pentryskivan
- Säkra stormlucka och eventuellt göra en tvådelad lucka
- Rejälare låsanordning till nedgångsluckan
- Fixa skydd för skotlina på mantåget
- Installera kompassljus
- Dela in förpiksstuv i fack
- Extra länspump med nivåvakt
- Sy gardiner

Summa summarum är det en hel del jobb men vi tror att vi kommer att greja det mesta. Vi är supernöjda med stället i Bulycke och det är en extra bonus att ha Erik och dom andra i närheten när man behöver råd och tips.

Hasta luego