Hur laddar man sin iPad/iPhone/iPod i båten? – Del 1

I somras när vi körde med iPad-navigering och lyssnade på massor av Ligga Med P3-avsnitt upptäckte vi att det var lite lurigt att förse våra i-prylar med bra laddning. Vår bilstereo har möjligheten att ladda men den gör det ganska långsamt. Troligtvis följer stereon standard USB-spec och levererar 500mA vilket är för lite för att man ska kunna ladda och använda grejerna samidigt.

Laddarna till dom mindre prylarna är på 5W och till den lite större paddan 10W, dvs 1-2 A laddström vid 5V. För att nå detta finns det två alternativ. Köpa nån form av 12V-adapter typ den här för 250-300 kr eller köpa en regulator typ den här för en hundralapp mindre och integrera ett usb-uttag någonstans på panelen. För att göra det så svårt som möjligt satsar vi såklart på det andra alternativet men det blir också snyggast.

Regulatorer för 5V finns det massvis av och frågan är om man ska ha en enkel linjär regulator eller en DC/DC (även kallad switchad regulator). En linjär regulator har höga förluster eftersom den i princip bränner upp spännings-överskottet till värme. Vid 12V inspänning och en laddström på 1A tappar man (12-5)*1 = 7W! Dess fördel är att spänningen är väldigt stabil. En DC/DC arbetar på ett annat sätt och har typsikt en effektivitet på 85% vilket skulle innebära en förlust på 1*0.15*5 = 0.75W. Detta låter ju mycket bättre (förutsatt att jag tänkt rätt dvs :-))

Ok, hur väljer man då en DC/DC till denna applikation? Tittar man på shoppingsiter med elektronik så finns ju flera hundra att välja mellan. Men när man tittar lite närmare så är det inte lika svårt. VI har ju ett antal parametrar att gå på:

  • In-spänning 11-15V. 12V-systemet arbetar ju över ett ganska stort område och detta måste kunna hanteras.
  • Ut-spänning 5V. Jag vet inte hur stabil denna måste vara men enligt USB-standarden så skall man ha 5% tolerans på spänningen. Men eftersom i-batterierna ligger på 3.6V så tror jag att man accepterar ett större spann än så.
  • Strömkapacitet >2A. Man skulle kunna tänka sig att man vill ladda flera apparater samtidigt så det gör ju inget om man biffar på detta. Eventuellt så kan man använda en regulator per uttag.

Och med detta så gäller det att hitta kislet som ger mest effektivitet för pengarna. I det här fallet faller valet på LM2676T-5.0 som har en effektivitet på ca 90%. Designen av kretsen kan man sedan göra på Nationals hemsida efter att man har reggat sig. Det är ett webb-verktyg och ganska kvickt får man en design enligt denna.

Eftersom komponenterna som genereras i verktyget är tänkta för ytmontering får jag byta ut dom mot sådana som kan monteras i vanliga hål. Ett sånt här prototypkort får duga för att tillverka kretsen. Så efter lite matchning av komponenter har jag beställt grejer. Går allt som det ska kommer vi att ha två stycken USB-uttag som levererar 3A styck. Förhoppningsvis kan jag börja bygga det hela nästa vecka. Fortsättning följer…

Varunr. Beställt Produktbeskrivning Tillv varunr.
9485775 3 SWITCHING REG 3A 5.0V, 2676, TO-220; Pri LM2676T-5.0
1850634 2 JACK, USB, PANEL MOUNT, IP67; Connector 2UB3001-W05100
1702676 2 CERAMIC MULTILAYER CAPACITOR; Dielectric KCD250E106M76A0B00
1100533 5 CAPACITOR, 0.1UF, 50V; Dielectric Charac SR205E104MAR
1100433 5 CAPACITOR, 0.01UF, 50V; Dielectric Chara SR155C103KAR
9692029 4 CAPACITOR, 82UF, 16V; Capacitance:82µF; EEUFC1C820
9801200 5 DIODE, SCHOTTKY, 1A, 30V; Diode Type:Sch 1N5818
1749061 2 CHOKE, 27UH, 3A, 0R044; Inductance:27µH; ELC10D270E
1172120 1 PCB, EUROCARD, FR2, STRIPES, 2, 54MM; Bo RE526-HP

Hasta luego!

En sprayhood blir till…

Sådär ja! Idag var två flinka gossar från Marin & Industrisömnad AB ute och mallade upp en ny sprayhood åt oss. Den nya sprayhooden blir något högre än den förra och sträcker sig en smula mer akterut för att ge ökat skydd på sidorna. Vi höjer även den förliga bågen avsevärt för att få bättre sikt framåt genom tre nya rutor.

Bågen har vi själva tillverkat i 25mm rostfritt med extra diagonaler akterut för att få en bra stabilitet i hela kalaset. Vi låter även sko sprayhoodens akterkant med ett tåligt läderliknande material för att vidstå slitage från bom och skitiga sjömanshänder.

Förutom sprayhood låter vi tillverka nya stänkskydd till sittbrunnens mantåg. De nya skydden sträcker sig från akterpushpit fram till hajfenorna i höjd med sprayhooden och förvätas ge bra skydd i hela sittbrunnen. Vi hoppas framförallt att skydden förhindrar att vågskum skvätter in i ölen men även att de erbjuder ett effektivt insynsskydd för oss ekivoka sjömän med fäbless för bar hud, då vi ligger inknödda i hamn brevid bittra barnfamiljer.

På stänkskyddens insidor låter vi även sy in några fickor för PET flaskor och dyligt samt större fickor lämpliga för överbliven skotlina. På insidan av sprayhooden låter vi sy in öglor så att vi enkelt kan fästa linor att använda för tork av blöta handdukar, handskar och liknande.

Då vår targabåge blir klar kommer vi även låta tillverka ett soltak i samma material och färg, vi har valt att använda samma väv som Malö och färgen är alltså mörkblå (Markilux 91 har jag för mig att den heter).

Som grädde på moset infogar jag även en bild på en halväten mus som låg i fällan.