Första dagen på en lång arbetshelg

Idag var startskottet på en låååååång arbetshelg. Båten ska vara färdig för transport på torsdag kväll så den här helgen får vi ligga i som som en benälskande hanhund. Petter har varit på hemligt uppdrag med jobbet så idag var det bara jag och Robban i tjänst.

I veckan har vi lagt på ett par lager på däcksmålningen. Med två lager expoxifärg som primer och tre lager halkskyddsfärg så tror vi att vi ska få ett tåligt och snyggt däck igen. Rekommendationen från Hempel var två lager av primer och halkskyddsfärg med maskering emellan varje strykning för bästa resultat. Efter att vi maskerat ett varv (tog ca 4h då alla tre hjälpte till) så tog vi en chansning på att det skulle funka med ett lager till samtliga strykningar. Så imorse när vi kom ut var det stor spänning hur det skulle gå att maskera av.

Trots så många lager färg var det inga problem att få bort tejpen. Inte heller sprack färgen i kanterna och illa kvickt hade vi ryckt bort allt. Slutresultatet är imponerande och det enda som förvånar oss är att den grå färgen är så pass ljus. Nu är det till och med så att fälten som är målade är ljusare än den gamla topcoaten. Det är ju dessutom så pass bra finish på målningen att det gamla ser lite smutsigt ut.

Själva målningen gick väldigt smidigt med hjälp av en liten roller. Färgen behöver knappt tunnas ut och är lätt att stryka på. Vi använde en burk (1l) per lager så det gick faktiskt åt mindre än vi trott. Det ska bli spännande att se hur det känns att gå på däcket när det blir blött och hur det är att hålla rent.

En annan milsten som börjar närma sig är targabågen. Idag lyckades äntligen Svetsar-Robert komma ut och påbörja slutklämmen. Så efter lite riggande, släpa gas-tup på 800kg :) och nervöst måttande blev slutligen bågen ihopnästad. Detta gjorde vi på plats på båten för att allt skulle se så bra ut som möjligt.

Det är rätt lurigt att fixera bågen och alla stag på en lutande och svajig båt. Ett bra ögonmått och en stabil svetsare löser dock det mesta och när väl bågen var lastad på kärran så kändes det rätt häftigt att vi fått ihop den så pass bra trots allt. Robert tog med sig den till Ringhals för att kunna skicka på rejält med ström och imorgon så får vi se resultaten!

Robban har slitit med träramen till den nya däcksluckan. Den gamla var lätt sprucken och det var omöjligt att hitta någon som kunde tillverka en kopia till vanligt sossepris. Så för att slippa betala borgarsummor så köpte vi en Lewmar Medium-profil 60 med JRSK-rabatt på Viking. Det lilla problemet var bara att det krävs ett mindre ingrepp i däcket för att få den att passa. Träramen behövs för att fylla ut den befintliga öppningen.

Nu är det sovdags och jobbet drar igång kl 8 imorn igen.


Hasta luego

Ladda paddan (del 3), snart målar vi däcket

Så var laddstationen till iPaden klar och däcket är snart redo att målas. Helgen har varit bra och hade det inte varit för att vi varit tvugna att hjälpa våra båtgrannar att montera avbärarlist jämt så hade vi kunnat sjösätta imorn… knappast. Nä, det är nog snarare vi som sinkar ner dom andra där ute i skjulet med våra prylar som ligger och skräpar överallt. Trevligt är det i alla fall med Mats, Rita, Erik, Håkan och Lennart och jag kommer att sakna alla goa pratstunder när vi sjösätter och beger oss till nästa anhalt i förberedelserna.

Som sagt så är laddaren till iPaden inkopplad så nu ska vi klara av navigeringen. Vi har ju skaffat sjökort till paddan som vi tänkta klara oss på tillsammans med översiktskort, pilots och några kompletteringar så laddning lär behövas. Med en liten vattensäker låda för kretskortet och en del smältlim till usb-kontakterna så ska den klara av den fuktiga miljön.

En lite större grej vi jobbat med är halkskyddsfärgen till däcket. Innan man målar så ska det på primer (två lager) och innan dess måste det vara rent. Ett inte så roligt jobb att ligga på knä och skrapa gamla sikaflex-rester och slabba med rengöringsmedel men snart är det målningsbart. Tyvärr så hittade vi två små områden med delaminering och några fler hål som behövde spacklas. Det är snart fixat och i veckan ska vi nog kunna tvätta en gång till och börja måla.

Det sista på motorinstallationen blev också gjord i helgen. Med fräsch isolering i motorluckan så blev ljudnivån riktigt trevlig, ska bli kul att höra hur det låter i marschfart. Petter har gjort ett riktigt grymt jobb med installationen och det är bara sjövattenfiltret och vakumventilen som återstår för att bocka av den helt.

Vi avslutade med att spana in vår tilltänkta båtplats efter sjösättningen. Planen är att fukta Sassy Lady den 4e maj och efter riggning åker vi upp till Vindelevarvet vid Göta Älvbron där dom sista förberedelserna ska göras innan avseglarfesten den 30e Juni och senare avsegling dagen efter. Det var tack vare Claes och Britt som vi träffade på JRSK-avseglarmötet i veckan vi fick nys om stället och det känns helt rätt.

Hasta luego