Hur laddar man sin iPad/iPhone/iPod i båten? – Del 2

Snabbt och fint kom elektroniken levererad (inte hem eftersom UPS är ett djävla skitföretag) till kontoret i måndags och i tisdags kväll var det dags för uppföljning på del 1. Med ett breadboard satte jag glad i hågen igång med att KOPPLA! Min favoritsyssla :-) När det sen var dags att testa visade det sig att jag varit lite hjärnslö i alla fall. Det gick fint att förse en Arduino med ström men varken iPad eller iPhone ville ladda med mer än 100mA. Hmm, hade jag redan knäckt en regulator?

Så var icke fallet och det visade sig efter en del googlande att det var Apple som busade med mig. Tydligen så använder man mer än bara +5V och jord i USB-kontakten vid laddning. Man måste ha pull-up på D+ och D- för att laddregulatorn i i-prylen skall skicka på fullt. Framförallt här men även här, här och här hittade jag bra info men bestämde mig ändå för att slakta en USB-kabel och mäta upp spänningsnivåerna och vilken strömstyrka laddarna ger:

Pin Ipad-laddare (2A) iPhone-laddare (1A)
1 (V+) 5,16 V 5,11 V
2 (D-) 2,05 V 2,74 V
3 (D+) 2,76 V 2,04 V

Ipad-laddare (2A) iPhone-laddare (1A)
Ipad-laddning 900 mA 900 mA
Iphone-laddning 520 mA 620 mA

Lite skumt verkar det eftersom iPad laddar med samma strömstyrka oavsett konfiguration och iPhone laddar med 100mA mindre med iPads laddare. Det finns säkert någon förklaring till detta men eftersom iPad har det största batteriet så satsar jag på att konfigurera enligt dess laddare. Så nästa steg var att löda ihop en mera permanent lösning vilket blev något sånt här (USB-kontakten är bara temporärt monterad för provning):

Ett snabbt test visade att kretsen laddar en iPad från 8 till 23% på 30 min vilket är lika snabbt som 2A-laddaren. IPhone-laddning återstår att testa men det verkar ju lovande. Nästa steg blir att bygga in kretsen i en låda och installera i båten. Jag ska nog sätta på några kylelement på regulatorerna som blev rätt heta under laddning.

Hasta luego

Comments are closed.