Dominica i våra hjärtan

Sjömän och fruntimmer!

Idag lämnar vi Dominica och seglar vidare mot Guadeloupe. På vägen dit tänker vi stanna till på några franska små öar, Iles des Saintes, där vi fått tips om en idyllisk liten vik där man kan simma med delfiner.

Vår tid här på Dominica har varit underbar. Helt klart en av pärlorna i karibien, med fantastiskt vacker natur och vänliga människor. Priserna är lägre än på de flesta andra öar vi besökt och det är lätt att hitta lokala alternativ för oss som försöker leva billigt, svajigt och enkelt. Från Roseau i söder seglade vi i söndags vidare upp till Portsmouth på norra sidan av ön. När vi kom in i viken stötte vi åter igen ihop med ett antal båtar vi träffat tidigare. På kvällen var det grillfest inne på stranden och gammal som ung dansade loss så att sanden yrde. Gratis rom punch borgade för en festlig atmosfär och det var kul att slå sig i slang med andra sjörövare av blandat virke. Bl.a stötte vi ihop med en väderbiten värmlänning i pudelfrisyr som tydligen var en betydelsefull TV-kändis. Han hade varit med i Expedition Robinsson 1998, visserligen åkt ut i första avsnittet pga röstfusk, men ändå.

I tisdags åkte vi upp i en liten flod, Indian River. Naturen var häftig med gamla träd och rötter som hängde in över oss. Här har scener ur Pirats of the Caribbean spelats in. Fast det säger de å andra sidan vart man än befinner sig. Varenda liten ö, strand, palm, vattenfall, kokosnöt, har alla varit avgörande föremål för inspelningen av Pirats of the Caribbean. Lustigt.

Sedan har vi hängt en del i viken, besökt andra båtar eller haft båtgrannar på besök hos oss. Ett behagligt semesterlunk helt enkelt. Igår vandrade vi upp längs kusten, njöt av exotiska frukter direkt från träden och gick genom små byar med nyfikna och välkommnande människor. När Stefan trampat sönder sina flip-flops och solen börjat förbereda sitt kvällsdopp tog vi en buss hemåt igen. Som vanligt var det en oerhört charmig bussfärd, Bob Marley på högsta volym och gasen i botten. En halv skolklass tryckte sig in vid ett stopp och barnen var mäkta nyfikna på de tre bleka passagerarna. En liten pojke frågade bl.a om man andas snö i sverige. Besviken över svaret frågade han lite senare om vi åt snö.

En annan trevlig överraskning på Dominica är att alla boat-boys uppför sig väldigt proffesionellt. De kommer inte ut stenhöga och dunsar in i din båt och försöker pracka på dig saker du inte vill ha till överpris. Här verkar de istället arbeta organiserat och har fattat galoppen med att hålla bra gemensamma priser på tjänster och varor. De är serviceinriktade och lyhörda vilket ger ett förtroendeingivande intryck. Det är sånt som får oss seglare att trivas och vilja komma tillbaka.