Nu sparkar vi styrman!

Jiiihooo!!! Nu äntligen kommer vi ha bägge händer fria för ölen där ute på böljan den blå!

Idag har vi installerat vårt vindroder av fabrikat Monitor.

Rodret är av sk pendelservotyp och har suttit på en Najad 360 innan det kom i vår ägo. Enligt säljaren på Onsala marin har rodret endast gått ett varv runt jorden och är därför i näst intill nyskick, det borde finnas utrymme för ytterligare ca 30.000 sjömil! Vi fick förutom en extra vindflöjel även med en renoveringssats men nya lager och slitdelar.

Eftersom måtten på Sassys rumpa inte överensstämmer med Najadens barnsliga pojkstjärt blev det nödvändigt för oss att fixa nya fästen till akterspegeln. Sassy har dessutom en badplattform som vi gärna ville behålla då det ofta kommer lättklädda fruntimmer simmandes som är angelägna om att ta sig upp i båten. Plattformen erbjuder dessutom ett bra utrymme för stuv samt ett naturligt ställe att ta ombord alla feta fiskar vi kommer dra upp, haha. Monitor i USA hjälpte oss att räkna fram installationsunderlag med mått och vinklar för en optimal installation. Nu återstod bara att tillverka alla stag och fästen, något som inte föreföll helt trivialt så här i brinnande semestertider (och helst gratis). Tack och lov så fick jag ett positivt bemötande då jag med vänligaste röst gick ned till en kollega i verkstaden och bad honom slinka emellan med lite privata projekt om tillfälle erbjöds. Jojomensan, det skulle han nog kunna ordna. jag införskaffade lite rör i lämpliga dimensioner hos Askims Rostfria stål AB och under lediga stunder så kapade, bockade och svetsade min hyggliga kollega ihop ett superfint fäste till Sassy.

I helgen var det så dags för provmontering och tack och lov visade sig allt passa upperligt bra.

Äntligen slut på jobbiga ensamma nattpass ute i regnet. Nu kan man tryggt koncentrera sig på utkik, segelföring och navigation då de andra ligger nere i kabyssen och rapar ravioli.

 

 

4 thoughts on “Nu sparkar vi styrman!

  1. Snyggt som bara den, men en spontan tanke, inte för att verka negativ, men kommer de inte att räkna med typ två extra fot i hamnavgift? Vet de på vissa håll enligt uppgift jag fått från folk som är ute, räknar in peke och liknande i längdklassningen, fråga mig inte varför, Men, håller hon sig under 10 meter kanske det inte gör något.

    Jag vet dock inte så mycket mer om exakt hur uppmätning sker.
    Här, på hemmaplan brukar man ju normalt sett, vad jag vet, logiskt kunna räkna bort badstegar, pekebryggor och annat om de (hamnkapten) inte är rubbade i roten, men blev osäker vad som gäller utomlands. Skrovlängd däremot verkar petigt tydligen och peken räknas således, men är osäker på resten.

    Kommer själv givetvis också att montera vindroder, men ritade om planerna på förlängd peke tills vidare…

  2. En annan grej ni kanske redan vet, men jag noterade följande när jag lossade ett räcke på motorbåten hade gelcoaten krackelerat på utsatta punkter så att vatten trängt in via skruvhålen, vilket jag antog kan leda till att det dras in i och mellan laminat på sikt. Samt att räcket börjat lossna från infästningen i skrovet, Men detta var ganska enkelt åtgärdat med lim men det gav mig en tankeställare om vissa skruvar var för klent dimmensionerade i själva infästningen så de ej har tillräckligt gods att greppa i vid större påfrestningar och man kanske borde infästa vissa detaljer och punkter mer ungefär typ som knapar och liknande. Bara en tanke…

  3. Hej, hej!

    Jo, infästningar i skrovet är som skrives ovan allt för ofta bristfälliga i sin stabilitet, det har man tyvärr sett många exempel på. Jag skulle säga att skrovinfästningarna på vindrodret är den svagaste punkten och vi kommer behöva hålla viss koll på eventuell utmattning i dessa. Rodret sitter som synes i fyra U formade plåtbläck. Plåtbläcken är i 3 mm rostfritt och sitter bultade med 2 st M8 skruv vardera och en rejäl bricka på baksidan (ca 120x50x3 mm). Allt är dessutom tätat med sikaflex som har fördelen att ge ytterligare vidhäftning.

    Beträffande båtlängd så brukar vi inte vara så nogräknade vid betalning av hamnavgift. Helst pyser vi innan fogden knackar på skrovet men då det inte finns utrymme att smita brukar